ສຶກສາຕ່ອງໂສ້ມູນຄ່າເພີ່ມຂອງເຂົ້າໄກ່ນ້ອຍໃນການຜະລິດເປັນວາຍຂອງໂຮງງານຫັດຖະກຳປຸງ ແຕ່ງ ສະຕິກກີ້ວາຍ ແລະ ເຫຼົ້າຂາວ ສ່ວນບຸກຄົນ ແຂວງຊຽງຂວາງ

The Value Chain of sticky rice’s wine production of Sticky wine factory in Xiengkhouang

Authors

  • ນີວັນ ສາຍນາວົງ Lecturer at Faculty of Economics and Businiss Management, National University of Laos.
  • ບຸນທອນ ສຸຂະວົງ Lecturer at Faculty of Economics and Businiss Management, National University of Laos.
  • ອານິດຕາ ພົມມະຫາໄຊ Lecturer at Faculty of Economics and Businiss Management, National University of Laos.
  • ວິສັນສັກ ຄໍາແພງວົງ Lecturer at Faculty of Economics and Businiss Management, National University of Laos.
  • ສະບັນງາ ສໍອິນປັນ ຄະນະເສດຖະສາດ ແລະ ບໍລິຫານທຸລະກິດ, ມະຫາວິທະຍາໄລແຫ່ງຊາດ.

Abstract

ບົດຄັດຫຍໍ້

           ບົດຄົ້ນຄວ້ານີ້ແມ່ນສຶກສາຕ່ອງໂສ້ມູນຄ່າເພີ່ມຂອງເຂົ້າໄກ່ນ້ອຍ ໃນການຜະລິດເປັນວາຍຂອງໂຮງງານຫັດຖະກໍາປຸງແຕ່ງສະຕິກກີ້ວາຍ ແລະ ເຫຼົ້າຂາວສ່ວນບຸກຄົນ ແຂວງຊຽງຂວາງ, ຈຸດປະສົງຂອງການຄົ້ນຄວ້າຄັ້ງນີ້ແມ່ນເພື່ອ ສຶກສາສະພາບລວມໃນການຜະລິດເຂົ້າໄກ່ນ້ອຍຂອງແຂວງຊຽງຂວາງ ແລະ ວິເຄາະ ຕ່ອງໂສ້ມູນຄ່າ ເພີ່ມການຜະລິດ ແລະ ແປ ຮູບເຂົ້າໄກ່ນ້ອຍມາເປັນວາຍ. ເຊິ່ງໄດ້ນໍາໃຊ້ຂໍ້ມູນທຸຕິຍະພູມ ມາວິເຄາະເຖິງສະພາບລວມ ຂອງການຜະລິດເຂົ້າໄກ່ນ້ອຍໃນ ແຂວງຊຽງຂວາງ ແລະ ນຳໃຊ້ຂໍ້ມູນປະຖົມພູມ ເຂົ້າໃນການວິເຄາະມູນຄ່າເພີ່ມ ແບບພັນລະນາ ໂດຍການລົງສໍາພາດ ແລະ ເກັບຂໍ້ມູນ ຕົວຈິງກັບພາກສ່ວນທີ່ກ່ຽວຂ້ອງໃນແຂວງຊຽງຂວາງເປັນຕົ້ນແມ່ນ ຊາວນາຜູ້ປູກເຂົ້າໄກ່ນ້ອຍ, ເຈົ້າຂອງໂຮງສີ ແລະ ເຈົ້າຂອງໂຮງງານຫັດຖະກໍາປຸງແຕ່ງສະຕິກກີ້ວາຍ ແລະ ເຫຼົ້າຂາວສ່ວນບຸກຄົນ ແຂວງຊຽງຂວາງ ແລ້ວນຳເອົາຂໍ້ມູນເຫຼົ້ານັ້ນ ມາວິ ເຄາະໃນ Microsoft excel ໂດຍອີງໃສ່ບົດວິໄຈຂອງ World Bank, 2018 ແລ້ວອະທິບາຍຜົນ ຕາມແບບ ຈໍາລອງຕ່ອງໂສ້ມູນຄ່າເພີ່ມຂອງ Michael. E. Porter (1985). ຈາກຜົນການສຶກສາພົບວ່າ ແຂວງຊຽງຂວາງ ມີເນື້ອທີ່ປູກເຂົ້າໄກ່ນ້ອຍທັງໝົດ 12,500 ເຮັກຕາ ກວມເອົາ 48.98%, ສາມາດຜະລິດເຂົ້າໄກ່ ນ້ອຍໄດ້ 55,240 ໂຕນ/ປີ, ກວມເອົາ 60.19% ຂອງການຜະລິດເຂົ້າທັງໝົດ. ການສົ່ງອອກນັບແຕ່ປີ 2016-2020 ແມ່ນມີມູນຄ່າເພີ່ມຂຶ້ນຄື ໃນປີ 2020 ມີມູນຄ່າການສົ່ງອອກເຂົ້າທັງໝົດ 4,650,063 ໂດລາ ຕະຫຼາດຫຼັກທີ່ສົ່ງອອກແມ່ນປະເທດຫວຽດນາມ. ສໍາລັບຕ່ອງໂສ້ມູນຄ່າເພີ່ມ ຂອງການຜະລິດເຂົ້າໄກ່ນ້ອຍມາເປັນວາຍ ແມ່ນໃນຂະບວນການ ຜົນຜະລິດທຽບໃສ່ຕົ້ນທຶນ 1 ກິໂລກຣາມ ແມ່ນຊາວນາຜູ້ປູກເຂົ້າມີກຳໄລ 2,093 ກີບ/ ກິໂລກຣາມ, ໂຮງສີຂະໜາດ ກາງ ມີກຳໄລ 2,600 ກີບ/ກິໂລກຣາມ ແລະ ຜູ້ປຸງແຕ່ງຜະລິດຕະພັນວາຍມີກຳໄລ 52,000 ກີບ/ກິໂລກຣາມ. ເມື່ອປຽບທຽບ ອັດຕາມູນຄ່າເພີ່ມຢູ່ໃນ ແຕ່ລະຂອດຂອງການຜະລິດ ເຫັນວ່າຜູ້ປຸງ ແຕ່ງຜະລິດຕະພັນວາຍ ສາມາດສ້າງມູນຄ່າເພີ່ມ ໄດ້ຫຼາຍສຸດກວມເອົາ 91.72%, ຮອງລົງມາແມ່ນ ພໍ່ຄ້າ ຫຼື ໂຮງສີຂະໜາດກາງ ສາມາດສ້າງມູນ ຄ່າເພີ່ມໄດ້ 4.58% ແລະ ຊາວນາຜູ້ປູກເຂົ້າໄກ່ນ້ອຍ ສາມາດສ້າງມູນຄ່າ ເພີ່ມໄດ້ 3.69% ຕາມລໍາດັບ.

ຄໍາສັບສໍາຄັນ: ເຂົ້າ, ມູນຄ່າເພີ່ມ, ຊາວນາ, ການສົ່ງອອກ

References

ສຶກສາຕ່ອງໂສ້ມູນຄ່າເພີ່ມຂອງເຂົ້າໄກ່ນ້ອຍໃນການຜະລິດເປັນວາຍຂອງໂຮງງານຫັດຖະກຳປຸງ ແຕ່ງ ສະຕິກກີ້ວາຍ ແລະ ເຫຼົ້າຂາວ ສ່ວນບຸກຄົນ ແຂວງຊຽງຂວາງ

Published

2021-08-01

How to Cite

ສາຍນາວົງ ນ., ສຸຂະວົງ ບ., ພົມມະຫາໄຊ ອ., ຄໍາແພງວົງ ວ., & ສໍອິນປັນ ສ. (2021). ສຶກສາຕ່ອງໂສ້ມູນຄ່າເພີ່ມຂອງເຂົ້າໄກ່ນ້ອຍໃນການຜະລິດເປັນວາຍຂອງໂຮງງານຫັດຖະກຳປຸງ ແຕ່ງ ສະຕິກກີ້ວາຍ ແລະ ເຫຼົ້າຂາວ ສ່ວນບຸກຄົນ ແຂວງຊຽງຂວາງ: The Value Chain of sticky rice’s wine production of Sticky wine factory in Xiengkhouang . Journal of Lao Economics and Business Management, 1(1), 50–64. Retrieved from https://feb.nuol.edu.la/journal/index.php/jleb/article/view/79

Most read articles by the same author(s)